Grundsten til en ordblindevenlig skole
- Beskrivelse
- Yderligere info
I alle danske skoleklasser sidder der i snit mindst ét barn, som risikerer at opleve alvorlige læsenederlag på grund af ordblindhed.
Skolens opgave er at møde disse børn med en struktur og pædagogik, der giver dem mulighed for en optimal udvikling på lige fod med alle andre børn.
Grundsten til en ordblindevenlig skole giver en bred introduktion til begrebet ordblindhed, og hvordan vi møder det i skolen. Den fungerer desuden som opslagsbog med svar på specifikke spørgsmål og praktiske udfordringer i hverdagen.
Bogen gennemgår overskueligt og systematisk alle de grundlæggende forhold, skolen skal have styr på for at blive ordblindevenlig, herunder:
- Hvad er ordblindhed – og hvad er det ikke?
- Tegn på og test af ordblindhed
- Ordblindhed og andre sproglige vanskeligheder
- Ordblindhed og andre indlæringsvanskeligheder
- Elevplaner og individuelle handleplaner
- Tilrettelæggelse af ordblindevenlig undervisning
- Nationale test og afgangsprøver
- Skole-hjem-samarbejde
Bogen henvender sig til skolens lærere, ledelse og specialfunktioner, til skoleforvaltning samt til lærer- og pædagogstuderende.