”Der er kommet helt vildt meget regn.” Sådan kan en sætning lyde, når en elev forsøger at gengive indholdet fra en artikel om klimaforandringer. Men selv om sætningen er forståelig, viser den samtidig, hvor langt der kan være fra en mundtlig gengivelse til en sætning, der vil fungere på skrift.
”Mange elever har svært ved at kommunikere på skrift. Og de har svært ved at håndtere, hvordan de bruger sproget i forskellige sammenhænge. Det er et problem, fordi sprog og ordforråd både er nøglen til, at man klarer sig godt i skolen og uddannelsessystemet, og til at begå sig i verden”.
Sådan siger Mette-Maria Rydén, som er forfatter til bogen Læs & skriv. Her guider hun læreren i at tilrettelægge undervisningen, så den støtter elevernes sproglige udvikling. Både den, der handler om at læse og forstå fagtekster, og den, der handler om at skrive.
Bogen har et tilhørende klimaforløb med 15 modeltekster. Og her skal eleverne arbejde med beskrivende, berettende, forklarende og argumenterende tekster. Metoden i Læs & skriv er systematisk: Eleverne opbygger først viden om tekstens indhold, så understreger de ord og sprog, som er særlige for teksttypen, og siden skal de både – først i fællesskab og derpå hver for sig – skrive nye bud indenfor samme teksttype og emne.
Læs & skriv har også et demokratiseren- de sigte, forklarer forfatteren. Målet er, at alle i klassen skal lære de nødvendige fagtermer og forstå, hvordan sproget kan ændre sig, afhængigt af om det fx står i et læserbrev eller en videnskabelig tekst, selv om det er samme emne, det handler om.
”Den sproglige udvikling skal være for alle. Flest muligt elever skal have et stort ordforråd og knække sprogkoden. Jo flere ord vi lærer, jo større bliver verden for os”.
Blå bog
Cand.mag. og lærer med mange års erfaring som læsekonsulent og læsevejleder. Har skrevet en række bidrag til lærebøger og tidsskrifter.
Læs & skriv
Hjælper læreren til at støtte elevernes skriftsproglige udvikling. Både den, der handler om at læse og forstå fagtekster, og den, der handler om at skrive. Bogen guider læreren i at tilrettelægge sin undervisning i trin, så alle elever i klassen får lært de nødvendige fagtermer og de fire teksttyper: beskrivende, berettende, forklarende og argumenterende.