Bedre uddannelse. Bedre praksis. Sammen om læring og progression
Den nye læreruddannelse kræver ny planlægning af fag og indhold.
Hos Akademisk Forlag har vi mange titler – og flere på trapperne – der bidrager til studerendes faglige progression i den nye studievirkelighed med flere undervisningstimer, integreret praktik og feedback og vejledning.
Lærerens grundfaglighed
Få grundfagligheden på plads med teoretisk velfunderede og praksisnære bøger af førende forskere og erfarne undervisere.
Undervisningsfag
Motiver de studerende til stærk faglighed gennem nye didaktiske tilgange og en undersøgende og meningsskabende undervisning.
Integreret praktik
Den udstrakte og integrerede praktik kræver praksisrettede bøger, som viser, diskuterer og stilladserer sammenhænge mellem teori og praksis.
Else Skibsted og Ole Løw om ny grundbog til Pædagogisk psykologi
Bøger til læreruddannelsen
Nye obligatoriske fag og ny grundbog
På den nye læreruddannelse er der fokus på undervisning inden for pædagogik, almen didaktik, psykologi, inklusion, specialpædagogik, livsoplysning og dansk som andet sprog.
Akademisk Forlag har bøger til alle fagene, herunder den nye grundbog Pædagogisk psykologi i læreruddannelsen, som skærper studerendes blik og forståelse for børn og unges læring, udvikling og dannelse i skolelivets fællesskaber.
Integreret praktik giver bedre sammenhæng
På den nye læreruddannelse skal teori og forskning kobles tættere til praksis. Studerende skal i ’udstrakt praktik’ nogle timer om ugen på samme praktikskole gennem længere perioder – og praktikken skal integreres i fagene på campus.
Snart udkommer Integreret praktik i fagene. Professionsudvikling i praksis. Den giver en helt grundlæggende indføring i det at være lærerstuderende og kommer med eksemplariske bud på, hvordan der konkret kan arbejdes med professionsfaglige og didaktiske aspekter i praktikken. Alt sammen med blik for den studerendes progression frem mod førsteårs- og professionsprøven.
Engagerende undervisning skaber bedre lærere
Når Akademisk Forlag udvikler bøger til undervisningsfagene, er det vores mål, at de skal bidrage til de studerendes fagprofessionelle udvikling som didaktikere og fagpersoner.
Vi tror på, at engagerende og praksisrelevant indhold ruster dem til den virkelighed, de skal ud at undervise i.
Mere samarbejde på tværs
Mange børn og unge mistrives, og der er et stigende behov for at undervisere, praktikvejledere og studerende taler sammen og ser på, hvordan de kan øge trivsel og inklusion i skolen.
Akademisk Forlag har længe haft fokus på området, og hos os finder du flere titler, som kan bidrage til at udvikle nye samarbejds- og praksisformer i skolen og på uddannelsen.
Vil du vide mere?
Book os til et kaffemøde, hvis du har spørgsmål, input eller ønsker til bøger på læreruddannelsen.