De fleste elever bruger deres energi i matematiktimerne på at efterligne det, læreren fortæller, i stedet for at tænke selv. Og det er et problem, fordi selvstændig og kreativ tænkning er nødvendigt i matematik.
Det gør professor fra Simon Fraser University Peter Liljedahl noget ved i sin bog ”Det tænkende klasserum i matematik”, der netop er udkommet på dansk på Akademisk Forlag. Her foreslår han en række greb, der kan gennemføres og forandre undervisningskulturen i ethvert dansk klasselokale.
Lærere skal ikke nødvendigvis læse og kunne det hele fra første til sidste side for at komme i gang. Bogen guider læseren gennem en række faser og 14 konkrete praksisser, så metoden er let at gå til for alle lærere og kommende lærere.
”Alle der har mod på at skabe en ny ramme for undervisningen, kan komme i gang og gøre en kæmpe forskel for deres elever - og for sig selv. Bogen er eksemplarisk for praksisrettede udgivelser og derfor får den årets læringspris,” lyder det fra direktør Cliff Hansen fra L&R Uddannelse, som uddeler prisen.
Fakta om Læringsprisen:
Læringsprisen uddeles af L&R Uddannelse til en person/personer, der gør en forskel på uddannelsesområdet, har nytænkt læring og uddannelse, viser et stærkt perspektiv på brugerne, og hvis udgivelse/koncept/platform peger ind i fremtiden. Præmien er 25.000 kroner.
”Det tænkende klasserum i matematik – 14 praksisser til bedre læring”
www.akademisk.dk/det-taenkende-klasserum